Byggtips  

B. Nylén 2011-01-26

Hur man enkelt "smalar" in UGJ boggier

När man personvagnar med boggier så är det ett standardproblem att få dem att kunna gå på tillräckligt lite radie utan att boggierna tar i fotstegen. Många vagnar i Perlbyggsatser och flera andra leverantörers är försedda med UGJ-plastboggier. Med nedanstående två åtgärder kan du med normalt fotstegsmontage klara kurvradier ner till 760mm.  (760 mm = Inre spåret på Pecos kurvväxlar)

För öka deras vridbarhet är det bra om man kan göra dem något smalare. Med hjälp av nedanstående tips minskar du deras bredd från 24 mm till 23 mm vilket påverkar den vinkeln positivt.

1. Dela på boggin i ena ändan samt på centrumdelen. Lämpligen med en minidrill med kapskiva. Låt en kortsidan sitta samman så blir det mycket lättare att hantera boggin. Ta bort så mycket material att du minskar måttet från 24 till 23 mm.

2. Borra upp hålet från insidan i vilket du skall montera mässingslagret. Borra med ett 2,5 mms borr. Borra inte genom utan bara ca 1 mm. Borra sedan med ett 1,5 mms borr från utsidan för att ta bort överblivit plastgods.

3. Montera lagret i hålet. Pressa in det med en tång. Flänsen är 2,5 mm i diameter så det kan presspassas på plats. Det behövs inget lim. Dessa lager är avsedda att monteras så att flänsen på lagret sitter utanför plasten. Nu monterar du det så att det sitter jämt med plastytan. Flänsen är 0,4 mm tjock. Det blir totalt 0,8 mm som man "vinner". Ytterligare 0,2 mm vinner du på att glappet i sidledes minskar något i förhållande till tänkt originalmontage vilket inte påverkar funktion men var uppmärksam så att det inte blir för tajt.

På bilden till höger är delning gjord och vänstra lagret sitter på sin nya position medan högra sitter som det är tänkt i originalutförande

 

4. Montera nu dit ena hjulparet och limma sedan ihop den ända som är klar. Lägg ett tunt mässingsbleck på vardera sidan och limma med cyankrolatlim (typ Loctite Superglue). Innan du limmar så kolla noga att hjulen snurrar lätt. Gör de inte det så har du inte pressat in lagret plant i plasten eller också har du tagit bort mer än 1 mm gods. Justera då hoplimning bara så att det blir en bredd på 23 mm.

5. Därefter upprepar du proceduren på den andra delen av boggin.

På bilden ser du tydligt att boggin blivit betydligt smalare.

 

På bilden till höger ser du hur måttet på 23 mm mäts. Det är 24 mm i original.

6. Slutligen limmar du samman centrumdelen och borrar upp hålet till 2,1 mm igen så att den M2-skruv som boggin skall sitta fast med går igenom.

7. Obs! Innan du monterar dit hjulaxlarna så ställ in hjulen på rätt hjulavstånd för det är svårt att montera bort dem efteråt pga av det tätare montaget. Mått mellan insidorna på hjulen skall vara 14,5 mm. Kolla noga så inte hjulaxlarna sitter för hårt. De skall gå runt lätt och snurra flera varv då du petar till dem.

Bilden visar färdigt montage. Som förstärkning av centrumhålet har jag limmat en bricka på ena sidan.

8. Dessutom bör fjäderpaket filas till på insidan så att det sitter tätt intill ramen på boggin. Stötdämparna på fjäderpaket bör filas bort på insidan så att de bara blir halva för att de skall komma så långt in mot ramen som möjligt.  Du minskar lätt bredden ytterligare 1,5 mm på detta sätt. Naturligtvis bör ju fjäderpaket filas till så att gjutskägget försvinner men det är ju en annan historia.