Byggtips |
|
B. Nylén 2016-07-06 |
|
|
Hur man bygger ett D-lok med
stålkorg |
|
Alternativet till att köpa ett färdigt D-lok kan ju vara att bygga ett snyggt
modell med hjälpa av UGJs gamla plastkorg som nu säljs av Lokstallet.
Nedanstående modell byggd med detaljer och färger som den såg ut perioden
1950-1955.
KORGEN
- Plastkorg från UGJ som nu säljs av Lokstallet
- Lyktor i aluminium köpta från Lokstallet
- Ventilationsgaller av 0,12 mms kopparplåt köpt från RK.modell. Dessa
ventilationsgaller monterades försänkta i korgen från insidan. Halva korgen
tjocklek togs bort.
- Fönsterramar av 0,12 mms kopparplåt från RK-modell. Målades med Phoenix
Precision (SMJ) nr P996. Weather Teak.
- Räcke gjordes av 0,355 mms svart tråd köpt från Entec. Fastsattes med en
tunn tråd som virats runt istället för de handräckshållare som finns
eftersom dessa är för klumpiga.
- Fjädrande buffertar från Perl nr 2-203.
- Elkopplingskablar från Perl nr 4-000.
- Övergångsbryggor Perl nr 6-011.
- Grindar från RK-modell.
- Visslor från Perl nr 1-801
- Vindrutetorkare Perl 1-902.
- Rörligt skalakoppel Perl 2-226.
- Fotsteg byggda special
- Strömavtagare från Entec typ Mk2.
- Ledningarna på taket gjorda av 0,5 mms mässingstråd som hamrats ut
platt. (Gör det av 0,4 mms istället)
- Klockisolatorer Perl nr 4-001.
- De två genomföringarna svarvade. (Det finns nästa rätt att köpa från
Perl)
- Vindavvisare från Entec med glas gjorda av overheadfilm. Limmade på
plats med Glue "n" Glaze.
- A-ändskärmar från Brimalm.
- Kopplarhandtag under buffertarna av 0,35 mms tråd
- Handtag på sidodörrar och fronter av 0,35 mms tråd. Målade med
silverfärg.
- Skyltar från Lokstallet. (Finns även hos Bygg Svenskt).
MÅLNING
- Korgen kan målas med SMJs färg SJ röd 92 eller enklare med Corrostabil.
- Taket målas med Humbrol mörkgrå nr 67
- Isolatorer och genomföringar, Humbrol brun 10 samt grön nr 2 och 3
50/50.
CHASSIET
- Chassi gjorde av 1 mms mässingsplåt. Sågat, filat och borrat enligt en
gammal ritning gjord av Jörgen Bergfors och publicerad i tidningen Järnvägar
5.86, 6.86 och 1.87. Den del som "sticker upp" är avsedd för en
egentillverkad växelåda men jag valde att montera en färdig växellåda av typ
"snäpp on".
- Axlarna är stumt monterade i chassisidorna.
- Drivhjulen är från Roco men nersvarvade till RP25-profil. 2 mms axel.
- Löphjul är typ HNJ L1110.
- Alla hjul behandlade med Neolube ( Micromarkt USA)
- Strömavtagning på alla drivhjulen samt på ett av vardera löphjul.
- Blindhjul och kåpa i vitmetall med 3,1 mms axel.
- Koppelstång i ett stycke från UGJ (Alternativt så finns koppelstänger
att köpa från MRW)
- Växellåda från Brimalm typ "snäpp on" med utväxling 26:1.
- Motor typ Faulhaber 1331 med ett litet svänghjul.
- Bromsbackar och sandboxar från Sture Holmberg.
- Plogar från Perl.
Som alternativ till att bygga ett eget chassi så finns ju möjligheten att
ropa in ett chassi tillverka av Brimalm på 90-talet eller ett från Tumba
Lokstation (Sture Holmberg) som då och då kommer ut på Tradera. Det är dock inte
så svårt att göra ett eget chassi men det tar ett antal timmar.
ELSYSTEM
Vilken typ av dekoder som används är tycke och smak. Jag använde en dekoder
utan ljud eftersom jag hade en sådan över och ljudet på elloken är nästa
onödigt. Ett ellok som kör förbi hörs inte. Det hörs bara vagnskrammel och
rälsljud.
- Dekoder typ Lenz Gold 10433 med Powermodul 1, nr 10490.
- Nedre strålkastarna: Minglödlampor typ MJ Hobbyexperten 18-001. Kopplade
parallellt. Anslutna på vit och gul. I serie med 390 ohm.
- Övre strålkastarna: Miniglödlampor typ MJ Hobby 800-7416. 1,5 V 50 mA.
Kopplade mot grön resp violett. Tänds med F1 resp F2. I serie med 250ohm
0,5W. ( Ett 100 ohm och ett 150 ohm i serie)