Byggtips  

B. Nylén 2012-11-06. Rev 2014-09-10

   
Hur man kan uppdatera Rocos fina Da-lok  

Rocos Da-lok är snyggt men kan lätt bli ännu bättre. Här nedan lite förslag på åtgärder:

Utgångspunkt är Da 940 med ekerhjul (62532)

  1. Numret ändrat till 804 eftersom jag vill ha loket tillverkat innan 1955. 804 tillverkades 1952. Skyltar och dekaler från Lokstallet.
  2. A-ändesskärmar monterade (Entec 2234-2F). A-B märkningen bortskrapad.
  3. Röd slutsignallampa monterad (syns inte på bilden)
  4. De röda ledningarna på taket målade grå.
  5. Brytaren på taket målad med grått på "toppen".
  6. Grindar monterade. Perl 6-011. Behöll Rocos övergångsbryggor.
  7. Balken mellan plogarna borttagen. Den fanns inte på 50-talet. Denna balk tillkom i samband med ATC och antennen monterades skyddad bakom balken. ATC kom väl i slutet på 70-talet och Da-loken erhöll detta i mitten på 80-talet tror jag.
  8. Plogarna monterade lite lägren än original och något nersmutsade. Svartmålade på baksidan. Lägre monterade än Roco original montage.
  9. Kulissen i plast bakom kopplet slipade bort och spacklades så det blev slätt.
  10. Buffertbalken bättringsmålades med Humbrol nr 19 röd. Därefter sidenmatt lack Krylon nr 1311.
  11. Skalakoppeln i plast utbytta till Perls 2-226.
  12. Koppelfickorna helt borttagna. TB-koppel monterat av 0,25 mms pianotråd.
  13. Fotsteg och tankar har satts fast med lite lim eftersom de sitter så löst att de annars är risk för att de lossnar.
  14. Strömavtagarna ändrade till Entec LLXJE-135. Målades med Floquil 110012 Reefer Grey.
  15. Backspeglarna borttagna och hålen igensatte med lite spackel. Målningsbättrat.
  16. Entecs fina vindavvisare monterade. Tunt plastglas monterat med Glue n Glaze.
  17. Kopplarhandtag monterade. Gjorda av 0,35 mms fosforbronstråd. (endast nedersta bilden)
  18. Drivhjulen nersvarvade till 0,65 mms höjd (NMRA RP 25 code 110). Roco original är 1,1 mm. Drivhjulet med slirskydd ersatt med ett utan slirskydd (reservdel Roco 130862). Dragkraften räcker ändå åtminstone på en klubbanläggning med svaga stigningar. Dragkraften minskade ca med 25%.
  19. Löphjulen utbytta till HNJs löphjul nr L1110. Centrum på löphjulet borrades upp med 1,5 mms borr och monterades på originalaxeln eftersom den är isolerad på mitten.
  20. Den fosforbronsförbindning som satt på Rocos löphjul monterades på de nya löphjulen.

Ovan syns de kopplarhandtagen och vindavvisarna. Här som Da820.

Ovan drivhjulen. Vänster nersvarvat. Höger original.

Ovan löphjulen. Vänster HNJs. Höger original Roco.

Till vänster löphjulet försett med elförbindelse.

 

Ovan. Leveransfoto på Da844 år 1955.