Modifiering av Heljans F-lok F1207

Författare Bengt Nylén 2011-02-07

   

Följande modifieringar utförda Heljans lok version 2.1

  1. Mässingsbuffertar modell 98. Perl nr 2-209.
  2. Buffertplankorna detaljerad med skalakoppel (Perl 2-226), bromsslangar samt kopplarhandtag. Kopplarhandtagen gjorda av 0,3 mms tråd.
  3. Snöplogarna togs bort. De satt i fel vinkel (åtminstone på mitt lok). Den lilla plasthållaren mellan buffertbalk och plog togs bort och en ny tillverkades i 0,3 mms mässingsplåt. hållaren monterades nu på rätt ställe på buffertbalken efter bild från ett foto ifrån 30-talet. Därefter återmonterades plogarna på dessa fästen i vinkel enlig fotot. Plogar målades med Humbrol röd matt 60 för att få bort plastglansen.
  4. Buffertbalkar ”bättrade” (utan att måla över numret). Därefter sprutade med Krylon matt 1311.
  5. NEM-fickorna borttagna
  6. Sotarventil samt manöverstång till handräcket monterade. Delar från Perl nr 1-431 och 1-300 har använts och modifierats.
  7. Fotstegen på pannan målas svarta.
  8. Säkerhetsventil framför skorsten tillverkad. Jag har använt Perl detalj nr 1-301 och samt en vissla som filats till och anpassats.
  9. Vakumledningen mellan hytten och skorsten är för tunn. Bytt till 0,60 mm. Hållarna ändrade till tre mässingshållare.
  10. Ledstängerna på pannan samt hållarna borttagna och ersatta med smäckare ledstängshållare i mässing. Befintligt 0,40 mms tråd sattes tillbaka.
  11. En manövercylinder för överhettaren tillverkad och placerad på höger sida på rökskåpet. Gjord av ett 2 mms mässingsrör samt lite mässingsbitar som löddes samman.
  12. Kran till pannstegsavskiljaren samt utloppsrör monterat. Egen tillverkning.
  13. Rören till luftpumpen omdragna eftersom de inte stämde med 1207. Mässingstråd 0,8 mm.
  14. Hyllan för frontstrålkastaren är för liten. Ersatt med Perl konsol nr 5-203.
  15. Endast en gripstång monterat ovan stegen på långsidan. Gällde i vart fall F1207 enligt bilder.
  16. OBS! Delarna 117 och 209 ej använda. De hör till danska E-loken.
  17. Luftbehållare på höger gångbord framför hytten är bortagen. Finns inte på F-loken.
  18. Bromsbackarna på bakersta drivhjulen flyttade bakom drivhjulen. De gå att vika loss och sen borras nya hål bakom drivhjulen.
  19. Strömupptagningsblecken svartmålade under pannan. Elanslutningskontakten till tendern, som är vit, svartmålades också.
  20. Omfattningen till cylindrarna målade blå lika pannan. Enligt leveransfoto var de blå. Innan dess slipas tillverkarskylten bort. Humbrolfärger: Baltic Metallic 52 och Matt Blue Grey 79 samt lite Gunmetal 53 och Coal Black 85. Därefter monterades en tillverkarskylt ”Nykvist och Holm” i mässing (skylt som jag fått gjord av Ebbe i Västervik för många år sedan).
  21. Luftpumpens ventiler på vänster sida ovan gångbordet målade i mässingsfärg, Humbrol 54.
  22. Den vita färgen på drivhjulens hjulringar borttagen med aceton på en öronpetare.
  23. Hytten: Hytten var svart vilket åtgärdas enligt följande. Hytten lossas från sina fästen. Den är något limmad men lossnar om man vikar lite. Det bakre fönstret på båda sidor var ofta öppet så här slipade jag bort fönsterbågen. Dessutom är handräckena på hyttsidorna i plast inte så snygga. Nya handräcken har monterats på hytten. Handräckshållare i mässing samt mässingstråd 0,40 mm. Plastfönstren på framsidan togs bort. En kran monterades på hytt-takets bakre del. En mässingsdel ur Perls sortiment. Därefter sprayades hela hytten med Humbrol Satin Black 85 med lite Matt Ocean Grey 106 i. Fönsterbågarna på sidan målades med brun 62 samt främre bågarna med mässing nr 54. Främre fönstren återmonterades och nya fönster monterades på varje sida. Ångvisslan byt till en i mässing (Perl 1-800). Den som sitter där är OK men Perls är snyggare. Vindskydden utbyta till Perl nr 1-900. Skärmar monterade över fönstren. Tillverkades i 1 mms fosforbrons som bla används för strömupptagning (inte med på bilderna).
  24. Lokskylt samt viktskylt i metall monterade.
  25. Domkrafter monterade på tendern. De var oftast dolda av en presenning med det är snyggare utan. Perl 1-600. Det finns bilder där de loken gick med ej täckta domkrafter.
  26. Fotsteg monterade på bakre långsidan av tendern.
  27. Kolboxen förlängd framåt enligt F-lokens standard. Främre gaveln sågades av och användes till förlängningen för att få med sargen. Ny främre gavel gjord av plasticard. Nytt kol lagt ovanpå befintligt. Underst svart blästergrus och toppat med kolkross.
  28. Det vertikala handräcket på tenderns främre del fanns inte på de svenska F-loken. Nya handräcken har monterats på tendergavelns kant enligt svensk modell. Handräckshållare i mässing samt mässingstråd 0,4 mm.
  29. Gasflaska monterad på vänster sida under hytten. Jag har en bild på vänstra sidan av F 1206 och jag antar att den satt likadant på 1207 på 30-talet. Perls mässingsdel 4-048. Flaskan måste monteras kan i kant med yttre kanten på hyttgolvet så att löpaxeln kan svänga tillräckligt fritt i kurvorna.
  30. Koppelstänger och hjul målade med Neolube (Micro Markt i USA).
  31. Dekodern utbyt till Lenz mini Gold 10410 för att få vettig gång på loket samt för att få bort ”rakapparatsljudet”. CV50 ställs på motortyp 2 och CV 9 på 63.
  32. Ask-lådan är en Dansk typ men den har jag inte orkat bygga om. Tips för detta finns från Claes Mattisson i AoH 7/2010.

 

Främre buffertplankan.

Om bara främre buffertplankan trycks dit som det är tänkt från tillverkaren så kommer den att luta framåt.  Detta eftersom kretskortet ligger lite längre fram än balken bakom som har hålen för att trycka fast buffertbalken. Strålkastarna lutar också framåt.

Det har jag åtgärdat på följande sätt. Jag tog en bit fosforbronsplåt (eller vad det nu är för legering) som normalt används till strömupptagning och förde in den bakom kretskortet för strålkastarna och framför fäste för buffertplankan och limmade fast i detta läge. På detta sätt tvingas kretskortet till ett vertikalt läge och stråkastarna som är fästa på kretskortet hamnar vertikalt. Buffertplankan fasas av på baksidan i ovankanten så att den vid montaget hamnar vertikalt.

Alternativet hade varit att demontera strålkastarna och kretskort och göra om montaget vertikalt men det är betydligt svårare.

 

Här detaljeringen och ombyggnaden av främre buffertbalken innan plogarna monterades. Nya ploghållare monterade.

Obs! Plogarnas vinkel, detaljer framför skorstenen, cylindern, ledstängerna.

Obs! Gasflaskan, omdragna ledstänger på hytt och kolbox, fönster ändrade, domkraften på kolboxen, hytten svartmålad samt nya vindavskiljare.

Obs! Kranen tll pannstensavskiljaren, manövercylindern för överhettaren, sotarventil samt manöverstång till handräcket, säkerhetsventil framför skorstenen och större hylla för topplykta.

Obs! stege på kolboxen längst bak.

Jmf plogarnas läge på denna bild med Heljans original som kan ses på F1200 nedan.

 Här syns bla kranen för pannstensavskiljaren samt modifieringarna av hytten.

 

Ovan Heljans F1200 helt omodifierad.

Här ovan kan man bla studera hur snöplogarna sitter samt övrig detaljering av buffertbalken. Obs hållarna för plogarna.

Tidig bild av F1207.