Modifiering av Heljans T21

Bengt Nylén 2010-12-23 uppdaterad 2012-11-05

   

Följande modifieringar utförda Heljans T21.

  1. Det skall bara vara en lufttank på varje sida på T2. Den främre tas bort.
  2. Det yttre avgasröret monteras ej. Det fanns inte på T2.
  3. Bufferbalkarna tas loss. Lossa buffertarna. Bakre buffertbalken fylls mellan buffertarna med 1-mms plasticard. Urtaget som gjort behövs inte om TB-koppel skall monteras.
  4. Plogarna fasas av i kanterna för att minska tjockleken.
  5. Överkurs: Jag lossade plogarna och slipade till fästet så att jag kunde flytta dem 1 mm framåt. De sitter för långt bak under buffertbalken. Vred dem dessutom lite mer framåt samt sänkte dem ca 1 mm.
  6. Byglarna till TB-kopplet monteras.
  7. Plogarna samt tillkommande del på buffertbalken målas med Humbrol röd 60. Det är exakt samma röda färg. Därefter sprayas en matt lack (Krylon matt 1311) över buffertbalk och plogar. Sätt skydd runt TB-bygeln eftersom det är bättre att den är blank för funktionens skull.
  8. Buffertbalkarna limmas på plats.
  9. Återmontera buffertarna. Målas svarta.
  10. Handräckena ovan trapporna på höger sida fram och vänster sida bak modifierades och kompletterades med en gripstång med ring överst. 0,4 mms mässingstråd. Vänstra delen av räcket gjordes helt nytt för att kunna löda samman de två delarna i en enhet.
  11. Handräcket mellan hytt och golv på vänster sida bakom hytten bör ändras. Det är dragit för långt bak mot trappan. Den lodrätta delen skall vara i centrum av hjulet.
  12. Backlampan skall vara röd även då loket inte har spänning. Måla med Humbrol signal red 19 på denna lilla lins. Måla inte i ytterkanten på linsen eftersom dessa i original har en ljus kanske kromad innefattning. Ljusledarna i loket lyser så kraftigt att de lyser genom färgen ändå.
  13. Gallret på höger sida ”nersmutsat” med Humbrol svart färg utspädd 50/50.
  14. Hur mycket som skall vädras är upp till var och en men blindhjulet bör svärtas ner.
  15. Hjulringarna lyser blankmetall. Jag har målat mina med tunn svart färg. Tycker det ser mer realistiskt ut.
  16. Även koppelstängerna har fått en omgång tunn svart färg.
  17. Signalhornet målade jag svart. På en s/v bild från i Sveriges Järnvägar tagen 1955 eller möjligen 1956 ser man att det är mörkt och kan inte ha varit grått eller ljus metall ens när loken var nya. (Osäker på detta. Välj själv)
  18. Ledstängerna i plast på huvarna fram och bak har diameter 0,7 mm och har ersatts med nya i 0,4 mms mässingstråd som svartlackerats.  Fästena in mot korgen är svetsade. Det bakre handräcket sitter fäst med två ”tappar” vid hörnorna. Det har jag löst på följande sätt. Jag bockade till hela handräcket. Sen lödde jag fast de två ”tapparna” som skall gå in i korgen bakifrån. De två tappar som sitter runt hörna på långsidan limmades i korgen och klipptes till rätt längd. Ca 1 mm utstick. Sen monterades handräcket och de två tappar som satt fastsatta i korgen limmades mot handräcket med en liten klick superlim. Därefter målades handräcket svart med en fin pensel. De ledstänger som sitter längs motorhuven är redan i 0,4 mms svart metall. Dessa sitter bara löst instuckna och bör sättas fast med superlim.
  19. Ljuddekoder typ CT-Elektronik SL75 monterad. Den har måtten 24x9x3,5 mm och får lätt plats i härför avsett utrymme under kretskortet. Den måste inneslutas i krympslang som väl täcker båda ändarna. Jag kapade trådarna från dekodern och lödde in dem på den 8-poliga kontaktens undersida på kretskortet. Då slapp att dra ytterligare en massa ledare runt backkanten på kretskortet där det redan är trångt. Jag monterade en rektangulär högtalare som limmades mot golvet i förarhytten utan resonanslåda. Det blev ganska bra ljud ändå. Dessa högtalare kommer med automatiskt vid köp av SL75. Mått 11x15 mm och höjd 3,8 mm. Man kan använda ljud från DB V65 som är ganska lika T21. Jag har dock tagit ljudet från en original T21som finns på den film om T21som LEG-video gett ut och programmerat in i min dekoder.

CT Elektroniks ljuddekoder SL 75

Uppdatering 2012-11-05. CT Elektronik har nu utkommit med en ännu mindre ljuddekoder som heter SL76. Denna får ännu lättare plats. Den går att kombinera med en kondensator på 220 µF som har diameter 6,5 mm. Det går tom att få dit en kondensator på 680 µF som har diameter 8,2 mm men då måste man tunna av huven från undersidan ca 0,6 mm. Godset är 1,2 mm tjockt.

 

Modellen är mycket svår att skilja. Det verkar som om konstruktörerna inte tänkt att man skall ta av kåpan alls trots att den endast levereras utan dekoder. Hur man tar av kåpan är noga beskrivit på flera Forum och i Modelljärnvägsmagasinet så jag lämnar detta åt var och en. Jag vill dock kraftigt understryka vad som framgått av alla beskrivningar i detta ämne. Skjut motorhuven sidledes minst 10 mm framåt innan minsta rörelse uppåt. Annars går ljusledarna av. Obs, med mitt förslag till högtalarmontering så behöver man inte montera av bakre huven vilket är en stor fördel. Jag rekommendera också att dekodermontaget görs innan övriga uppdateringar av modellen.

Här finns en ritning på T21. Ritning T21 Här syns bla hur räcket skall se ut.

Hur ta av kåpan? Se http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=6144.0  eller kolla i Modelljärnvägsmagasinet nr 3 sidan 57 (årgång 2010).

 

Här syns tydligt ändringarna på ledstängerna

 

Ovan syns dekoderinstallationen under originalkretskortet som på bilden ligger något uppvikt. Den platta rektangulära högtalaren har lagts på hyttgolvet och målats svart. Efter att huven satt på synd detta inte alls utan "förstoringsglas" och ficklampa.

 

T21 88 1970.

T21 nr 66 i Halmstad 1981.

Här en lite video på hur ljudet blev: t2dvd720.mpg